dijous, 10 de març del 2011

1968, fi de la Nova Cançó

Se sol considerar que a partir de 1968 ja no té sentit parlar de la “Nova Cançó”. És l'any en què els Setze Jutges desapareixen com a col·lectiu, els cantants de la primera generació -com Espinás, Porter o Abella- van abandonant els escenaris i Serrat abandona el monolingüisme. Els tres darrers jutges (Maria del Mar Bonet, Lluís Llach i Rafael Subirachs) són ja presentats com a “Novíssima cançó”.

Malgrat tot, l’interes per la Cançó catalana continua a l’alça, amb l’aparició de nous intèrprets a final de la dècada, d’estètiques i posicions polítiques molt diverses: La Trinca, Pere Tàpias, Ovidi Montllor... El mateix 1968 es produeix l’esclat del Grup de Folk, el qual tindrà com a objectiu adaptar al català les aportacions de la Cançó folk anglosaxona i aplegarà molts cantants i grups, gairebé una trentena: Jaume Arnella, Xesco Boix, Jaume Sisa, Pau Riba... També hi col·laboraren Maria del Mar Bonet i Ovidi Montllor. Es presentaren davant del públic en un multitudinari espectacle que tingué lloc al maig de 1968 al Parc de la Ciutadella. La seva presència als escenaris com a col·lectiu fou fugaç (desaparegué l’any següent) però d’ell en sortiran un bon nombre de cantants i grups. D’altra banda, la dècada dels seixanta acaba amb els primers èxits de Lluís Llach.
Actuació del Grup de Folk al Parc de la Ciutadella, el 1968.

Pere Tàpias

Ovidi Monllor


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada